Warme zorg
Een plaats waar kwalitatieve zorg wordt afgestemd op de gevoeligheden, behoeften en wensen van de patiënt.
Communicatie via iPad
Communicatie met en door de patiënt op intensieve zorgen is van groot belang, zowel voor die patiënt zelf als voor zijn omgeving. Patiënten (volwassenen en kinderen) met buisjes, tubes of een beademingsmasker zijn niet in staat te praten, wat de communicatie bemoeilijkt. De huidige hulpmiddelen met betrekking tot communiceren (liplezen, schrijven, ja-knikken, nee-schudden of het gebruik van een letterbord of toetsenbord/laptop) kunnen het gemis van een stem onvoldoende opvangen.
Tot enkele jaren geleden werden alle ‘intensive care”-patiënten continue in slaap gehouden. Het was beter voor de beademde patiënt om niks mee te krijgen van de opname en de beademingsmachines waren alleen in staat de patiënt te beademen als de patiënt geen eigen ademprikkel had. Althans, dat dacht men. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond: hoe korter de patiënt in slaap wordt gehouden hoe sneller het herstel.
Onze afdeling intensieve zorgen maakt voor haar communicatie met haar patiënten gebruik van een iPad. Deze app voICe is qua bouw, inrichting en bediening speciaal gericht op mogelijkheden en beperkingen van de “intensive care”- patiënt. Het gebruik van de app vraagt weinig spierkracht en motoriek, werkt intuïtief en is eenvoudig en begrijpelijk voor iedereen. De app ‘leert’ van de keuzes van de patiënt en past zich daaraan aan.
Communicatie met en door de patiënt op intensieve zorgen is van groot belang, zowel voor die patiënt zelf als voor zijn omgeving.
Beauty Grant uitgereikt voor project ‘Verzorgd, verwend en verdiend’
Op 17 april 2018 reikte Stichting tegen Kanker voor de eerste keer “Beauty Grants” en voor de derde keer “Social Grants” uit. De Grants worden uitgedeeld aan projecten die als doel hebben het welzijn en de levenskwaliteit van kankerpatiënten en hun naasten te verbeteren. Een sociale jury beoordeelt alle projecten en kiest de projecten uit die een geldsom ontvangen waarmee ze gedurende verschillende jaren aan de slag kunnen. Dit jaar wonnen in totaal 50 projecten uit heel België een Beauty of Social Grant, waaronder ook ons ziekenhuis!
Linde Goossens van het OST-team werkte een schoonheidsproject uit, waarmee ze een Beauty Grant won. Linde ontving 45.000 euro van Stichting tegen kanker om haar project, “verzorgd, verwend en verdiend! “gedurende twee jaren uit te werken. Het schoonheidsproject houdt in dat oncologische patiënten terecht kunnen bij twee schoonheidsspecialistes, een masseuse en iemand voor medische voetverzorging. Deze mensen hebben allemaal een specifieke opleiding gevolgd om met oncologische patiënten te werken.
Met dit project wordt er niet alleen gekeken naar de medische kant van kanker, maar ook naar het algemeen welzijn. Zowel ambulante als opgenomen patiënten kunnen volledig gratis deelnemen aan het project.
Themadagen zorgen voor informatie en sensibilisatie
Week van de Valpreventie, Week van het hart(ritme), Rookstopdag, Week van de Oudere Zorgvrager, What Matters To You, YOUCA-action, … Themadagen en –weken laten we in het ziekenhuis niet zomaar voorbijgaan. Patiënten, hun naasten, collega’s en alle andere geïnteresseerden informeren, sensibiliseren en educeren, ook daarvoor zet het ziekenhuis en haar medewerkers zich graag in door tal van activiteiten te organiseren rond het betreffende thema. Zo kan je bv. op Rookstopdag je longinhoud laten testen. De actiedag “What Matters To You” gaat dan weer over dat extraatje doen voor onze patiënten. Zo bewijst de organisatie van een toneelstuk voor een van onze patiënten.
Werknemers in de weer voor goede doelen
Pink Ribonettes, Mucovereniging, Midzomernachtrun, Kempen fietst, Dag tegen Kanker, 1000 km KOTK, levensloop Neteland, Wensambulance, … het aantal goede doelen waarvoor het ziekenhuis zich inzet is haast niet meer te tellen op twee handen. Collega’s uit verschillende diensten van het ziekenhuis steken met veel plezier en enthousiasme steeds de handen uit de mouwen om heel wat goede te doelen te steunen. Zo gaat de opbrengst van de jaarlijks Midzomernachtrun naar de dienst oncologie. Ook de opbrengst van ons personeelsfeest wordt traditioneel geschonken aan enkele externe doelen.
Urgentiecategorieën zorgen voor efficiënte doorstroming op spoedgevallen
Wie op de dienst spoedgevallen terechtkomt, moet wel eens wat geduld oefenen. Er komen dan ook dagelijks zo’n 50 à 80 patiënten toe op deze dienst. Met behulp van het ‘Emergency Triage Systeem (ESI)’ worden patiënten met de meest urgente hulpvraag eerst behandeld. Dit onderbouwd systeem deelt de patiënten die toekomen op de dienst in volgens één van de 5 urgentie-categorieën: rood (onmiddellijke hulp is vereist), oranje (snelle hulp is vereist), geel, groen of blauw (de gezondheidstoestand is niet kritiek op dit moment).
Dit systeem zorgt ervoor dat patiënten met de meest urgente hulpvraag eerst behandeld worden. Kinderen krijgen voorrang bij dezelfde urgentiegraad.
Ruim
bezoekers tijdens Dag van de Zorg
Op 18 maart 2018 zette het ziekenhuis voor de allereerste keer haar deuren open tijdens de Dag van de Zorg.
Niet minder dan 3000 nieuwsgierigen kwamen een kijkje nemen voor en achter de schermen.
Voor meer info of vragen over het jaarverslag mail naar info@hhzhlier.be
©2019 Heilig-Hartziekenhuis - Alle rechten voorbehouden.
Website flavoured by eFlavours - ©2019 Alle rechten voorbehouden.